treinen

De afgelopen twee dagen was het opleiding Intalio Business Proces Modeller in het Novotel in Zaventem. Nadat ik dinsdag ochtend ook al in de buurt van Brussel moest zijn, was het weer duidelijk dat in de ochtendspits richting Brussel rijden geen pretje is.

Ik moest vertrekken vanuit Borgerhout, niet ver van het station van Berchem, dus de trein nemen was een goede oplossing. Het duurt zeker niet langer als het aanschuiven in de file, je kan nog een babbel slagen onderweg (broer was er ook bij) of anders iets lezen of wat rusten.

Wat zeker ook niet te onderschatten is als argument is het milieuvoordeel. De ecologische belasting van autorijden is toch niet min, en het wordt er alleen erger op als je alleen in de auto zit en in de file je brandstof staat te verspillen.

Ikke dus met de trein naar Brussel en dan doorrijden naar Zaventem. De verbinding was heel vlot, dus daar mag ik niet over klagen. Maar de prijs was toch iets anders. Ik geef toe dat de prijs zeker niet het eerste criterium kan zijn, maar ongeveer 15 euro per dag voor deze verplaatsing vind ik persoonlijk toch niet min. Het zou goedkoper geweest zijn met de auto, zelfs inclusief de afschrijvingen van mijn wagen.

De luxe om niet in de file te staan en vooral om iets anders te kunnen doen is toch groot. In die mate dat ik al besloten heb om binnenkort een abonnement te nemen om met de trein van Booischot naar Synergetics in Antwerpen te gaan. Dit is volgens mij dé reden voor bedrijven om in de grote steden te vestigen. De bereikbaarheid met de auto is wel een pak minder, maar het laat wel de meeste mensen toe om redelijk vlot naar het werk te gaan. Zeker als de vestiging dicht bij het station is. Of in het geval van synergetics daarna vlot bereikbaar is met de tram.

Maar op basis van de prijzen kan ik toch alleen concluderen dat er nog niet overdreven incentives zijn om de auto buiten te smijten. Een abonnement Booischot-Antwerpen kost per jaar 912€, inclusief tram wordt dit 1059€. Niet super veel, maar ook zeker niet weinig. Eigenlijk zou ik verwachten dat je voor dat bedrag heel het jaar de trein naar believen zou mogen gebruiken. Maar dat is dus niet het geval. Zo een abonnement kan je ook nemen, maar dan komt het op 2487€ per jaar. Dat begint al een fors bedrag te worden. Als je bedenkt dat dit maar voor één persoon is, dat je niet echt handig veel bagage kan meenemen vind ik dit toch echt wel aan de hoge kant. Als je als koppel alles met de trein wil doen ben je dus het dubbel kwijt (tenzij er gezinskortingen zijn waar ik geen weet van heb). Een kleine auto kan je echter al leasen voor 180€ per maand, alles kosten behalve brandstof inbegrepen. Dan heb je al een budget van ongeveer 2800€ voor benzine of diesel, waarmee je toch voor meer dan 30000km kan tanken… (1.4€/l, 6l/100km, bij zuinigere wagen wordt het nog fors meer) Dit natuurlijk in de veronderstelling dan je als koppel zonder tweede wagen kan.
Een beslissing om de de trein te nemen zal voor de meeste mensen volgens mij niet puur financieel zijn. Maar voor mij persoonlijk is het comfort om de files te vermijden, wat te kunnen lezen en vooral ook de ecologische factor belangrijk.

Geplaatst in bedenking