intelligentie

Kijk hier voor een voorbeeld van artificiële intelligentie.

Je kan best eerst gaan kijken voordat je verder leest. Het is een voorbeeld waarin je kan zien dat de computer je gedachten kan lezen. Eigenlijk is dat niet echt intelligentie, maar eerder… onmogelijk.

Eerst spelen, en dan pas verder lezen…

Dit is een eenvoudig voorbeeld waarmee je kan zien dat goocheltrucs eerder met afleiding of misleiding te maken hebben.

Je hebt als speler de indruk dat de computer het ingebeelde getal kan raden, nog wel uit een keuze van 100 getallen. En het is altijd juist, perfect gewoon.

In realiteit is het echter heel eenvoudig, er zit een grote regelmaat in de getallen die je moet gebruiken. Zo mappen alle getallen tussen 90 en 99 op 81 als je de cijfers aftrekt, op 72 voor de getallen tussen 80 en 89,… Eigenlijk heb je dus maar 9 mogelijke getallen waarop je uitkomt, en deze hebben toevallig ook steeds hetzelfde symbool ernaast staan in de tabel.

Zo moet je het spel maar eens een paar keer spelen. Je zal zien dat je steeds het symbool te zien krijgt dat naast de 0 staat. Om te zorgen dat je als speler die truc niet onmiddellijk doorkrijgt verandert het symbool bij elke spel-poging en hebben de onmogelijke getallen een volledig verschillend (en random) symbool.

Dju, nu is de fun eraf.

Geplaatst in werk
Een reactie op “intelligentie
  1. steve zegt:

    ik had ze al door voor ik de uitleg las,ma toch een leuke als ge niet van de slimste bent