zie nieuwe CO2-normen maken auto gemiddeld 3600€ duurder.
Hierin wordt vermeld dat een diesel auto onder de 4.5 en een benzine onder de 5l/100km zou mogen verbruiken om de nieuwe normen te halen, en dat dit enkel mogelijk is voor de kleine auto’s. Als alternatief wordt er alleen gesproken over het gebruik van hybride motoren. Zoals wel meer voorkomt roept dit artikel bij mij vooral veel vragen op.
- Er bestaan reeds auto’s die veel zuiniger zijn, zoals de VW Lupo en die Audi A2 (zie hier)
- Naar mijn weten zijn er ook grote voordelen te behalen met allerlei verbeteringen zoals
- banden met lagere rolweerstand (smaller?)
- lichtere materialen (carbon?)
- lagere luchtweerstand
- electronica om de auto meer (automatisch) te laten bollen (dacht dat dit in de boven vermelde lupo gebruikt werd)
- electronica om bij voorbeeld te snel optrekken te voorkomen
- opleiding aan chauffeurs om geen gas te blijven geven tot aan de lichten om dan te remmen, maar wat eerder te bollen/vertragen
- dit kan dan ook ingebouwd worden met electronica die de stand van de lichten die genaderd worden kent en zo kan voorkomen dat er vertrokken moet worden uit stilstand
- de prijs impact van sommige oplossingen zal verlagen door de hogere productie volumes
Meer data kan je oa hier vinden.
Ik kan mij niet ontdoen van de indruk dat febiac dit weer aangrijpt om de nieuwe normen te proberen tegen te houden door het verspreiden van onjuiste of onvolledige informatie. Een strategie die wel meer gebruikt wordt door beroepsorganisaties en bedrijven.
Zo werd er ook eerst gereageerd op subsidies voor zuinige auto’s als “fout” want het bestaande (oude) wagenpark wordt niet tot vernieuwing aangemoedigd. Alsof het uit roulatie halen van een auto niet ook een milieu impact heeft.
Zo reageerde spa jaren geleden op een voorstel tot milieu taks in België op niet-herbruikbare flessen door te zeggen dat het niet mogelijk was. In Nederland had spa daar echter geen problemen mee.
[…] Ik heb er zelf een tijdje geleden ook al naar verwezen, maar het verbruik van je auto wordt sterk beïnvloed door je rijstijl. Ik heb nu een pagina gevonden waar dit uitgelegd wordt (dezelfde organisatie heeft trouwens ook cursussen). […]